Tag: Delegitimization

Guardian again whitewashes the extremism of Students for Justice in Palestine (SJP)

featured image

For the second time in little over a year, the Guardian has managed to portray the radical, regressive anti-Zionist group Students for Justice in Palestine (SJP) in a sympathetic light. The latest article, which appeared in the Guardian on Aug. 24th and is titled ‘GOP mega-donor funds group calling pro-Palestine US students ‘Jew haters’, reports on a Sheldon Adelson funded group which targets BDS and which accuses individual pro-Palestinian students of supporting terrorism and promoting antisemitism.

Guardian writer claims Google excluding Palestine to please customers.

maps

The Guardian’s weapon of choice on Monday against the Jewish state was maps with Petter Hellström, a PhD candidate at the Department of History of Science and Ideas, Uppsala University, claiming, in the Science section, that Google “chose not to mark Palestine on their maps…to stay impartial in the eyes of customers and the surrounding society…their fellow westerners.”

Economist twists story about Egyptian racism into lie about Israeli “apartheid”

economist_insights_logo_150x125

A serious journalist who wished to provide analysis to Economist readers on the recent Olympic scandal involving an Egyptian judoka who refused to shake the hand of his Israeli competitor may have contextualized the incident by noting widespread antisemitism in Egyptian society. Indeed, though Cairo and Jerusalem signed a peace agreement in 1979, and ties between the two countries (on the governmental level) have never been closer, there is little if any sign that Egyptian animosity towards Jews – not just Israelis, but Jews qua Jews – has waned.

Send us examples of bad headlines on Israel in the British media

independent headline bias israel

Headlines have enormous power in shaping news consumers’ immediate impressions of a news story. While pursuing a print or online newspaper, or browsing news sites on your Twitter feed, the headline chosen by editors not only sets the tone for how the article is framed, but often represents the primary source of information on a given issue for those who either quickly skim the article, or don’t read it at all.

Norman Finkelstein, the University of Westminster and antisemitism

zionism

The issue here is that Zionism is seen as the ‘enemy’. The equating of Zionism with Neo-conservative thought, with money, with power. It is the way antisemitism works. Whichever group you are in, wherever you sit on the political map, people around you are blaming the Jews for being the unseen force standing behind the opposition. Jews are the communists, the capitalists, they are the divisive force, the troublemakers. Antisemitism in this sense is a distinct and particularly odious form of racism. It morphs and changes with the times.

UK Media Watch prompts Guardian correction to claim Tel Aviv is Israeli capital

not tel aviv

This morning, we contacted Guardian editors and argued that the passage falsely suggests that Tel Aviv is Israel’s capital. We noted that, in 2012, the Guardian was forced to acknowledge that it is wrong to state that Tel Aviv is Israel’s capital, and that their style guide was updated to note that – regardless of the international community’s views on the status of the city – Jerusalem is the seat of government.

Daily Mail headline fail on Lebanese refusal to allow Israelis to board Olympic bus

daily mail headline fail

The headline not only obfuscates the racism and intolerance at the heart of the row, but uses neutral language (“competes” for the bus) which obscures the fact that this was a shared bus with enough room for both Israeli and Lebanese athletes. The word “compete” makes it sound as if there was only enough room for one team, and both parties were trying to gain exclusive access.

Telegraph book review legitimizes appalling anti-Israel propaganda

download

Even by the low standards we’re accustomed to in our continuous monitoring of the British media’s coverage of Israel, the uncritical review of Ben Ehrenreich book, The way to the spring: life and death in Palestine, which appeared in the Aug. 6 print edition of The Telegraph is appalling. Similar to the Economist review of the same book that we posted about last month, the Telegraph reviewer’s shows extraordinary credulousness in the face of Ehrenreich’s Pallywood tale featuring the Tamimis of the West Bank town of Nabi Saleh.

ITV News repeats UK media mantra on Gaza: Israel to blame…Israel to blame…Israel to blame…

itv news

Moreover, the specific inaccuracy in their report concerning the cause of slow reconstruction serves to advance a broader misleading narrative – suggesting that the militarism of Gaza’s youth is a natural byproduct of the ‘humiliation’ Palestinians feel under Israeli restrictions. Young Palestinians, the argument goes, enthusiastically train to kill Jews not because of Hamas’s extremist indoctrination or endemic societal antisemitism, but because of cruel Israeli policies which incite otherwise peaceful people to pursue jihad.

Jews, not Palestinians, have every right to sue

riyad-al-maliki

Palestinian Foreign Minister Riad Malki has threatened to sue Britain for issuing the 1917 Balfour Declaration because, he claims that it led to mass Jewish immigration to British Mandate Palestine “at the expense of our Palestinian people.” The Palestinian threat is not as laughable as it sounds. It’s not unexpected either, as part of the current Palestinian strategy to exploit any law and abuse any forum to delegitimise Israel.

Economist cartoonist evokes Al Durah in depiction of ‘inevitable’ Palestinian violence

al durrah

Though Economist editors (and cartoonists) no doubt fancy themselves sophisticated and progressive, and part of an elite group of opinion leaders not prone to voicing “astoundingly stupid” ideas, the textual and graphic depiction of Palestinians in the article parrots the same regressive racism of low expectations which, as much as any other factor, embodies the mindless sloganeering of the radical left.

Breaking the Silence Gets Failing Grade in Channel 10’s Fact-Check

bts channel 10

In an Op-Ed in the Israeli Walla news site, Goren and Rom argued that while they did not think BtS was intentionally lying, the organization’s vetting process was “superficial and not strict enough.” In their opinion, BtS would be more credible were it present the soldiers’ accounts as testimonies for the public to debate and raw material for journalists to investigate, as opposed to verified actual events.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 32,906 other followers