Times of London falsely reports apartheid-style “bus ban on Palestinians”

Despite what Times of London claims in an Oct. 28th story by Gregg Carlstrom, there is no ‘apartheid-style’ proposal by Israeli officials to ‘ban Palestinians from riding Israeli buses’.
headline

According to Haaretz (and other media sites which covered the story), the new security edict being proposed by the Defense Ministry would require Palestinian laborers who enter Israel through the Eyal checkpoint (mostly those heading to work in Tel Aviv or central Israeli towns) to head home at night through the same IDF checkpoints from which they entered.  Previously, on the return trip back into the West Bank, Palestinian workers were free to choose alternative routes which would allow them to get closer to their homes and with less delay – including those bus lines passing straight through checkpoints and stopping at settlements.

Reportedly, the new proposed rules would only apply to the Eyal checkpoint and not initialy apply to those entering at other crossings.

Also, note this official statement from the Israeli Defense Department, which Carlstrom didn’t include in his report:

A security official told Haaretz that the criticism was out of context. “There is no ban on taking buses with Israelis,” the official said. “The only thing that will happen is that laborers who are citizens of the Palestinian Authority will need to return through the same crossing they left so there will be supervision of entry and departure like in any sovereign country that protects itself and takes care to admit foreign residents into its territory in orderly fashion, through arranged crossings.”

Indeed, Carlstrom – unlike other sites which covered the story, including Haaretz – didn’t included even one statement from an Israeli official contradicting his characterization of the proposed new rule, or explaining its rationale.

It would be quite fair to say that the new policy, if implemented, would have the effect of making it extremely less likely that Palestinians in the West Bank entering Israel via Eyal will use Israeli bus lines to return from work in Israel. However, to state, as the Times of London article did, that Palestinians will be “banned” from Israeli bus lines is false.  No such rule has been proposed.

Indeed, whilst commentators can reasonably take issue with the new proposed rules, and the injurious impact it may have on Palestinian laborers, based on what’s been reported thus far there is no reason to believe that even one Palestinian will be denied service on Israeli bus lines – the necessary condition to claim that there’s a “ban”.

Guardian’s photo choice again illustrates their obsession with Israel

Even by the standards of the Guardian Left, George Monbiot represents an extreme example of those commentators who go beyond mere hostility to Israel and the United States, but, more broadly, seem to wake up in the morning convinced that reactionary jihadists are actually victims of the democratic (“imperialist”) West. 

Though his Oct. 21st op-ed in the Guardian is about the ‘duhumanising rhetoric’ used by political leaders to demonize and exploit vulnerable minority groups, he naturally avoids citing the most egregiously racist and violent Islamist extremist movements, instead citing – as examples of those who use dehumanising rhetoric to render people expendable – Israel, the UK and the United States.

Continue reading

Guardian/Reuters buries the lead on Hamas targeting of Palestinian civilians

Hidden in the final sentence of a Guardian/Reuters report on Sept. 20th, Egypt to host Gaza talks between Palestinian factions, on upcoming reconciliation talks between Fatah and Hamas and subsequent indirect talks between Hamas and Israel, is a remarkable accusation – albeit one not surprising to those familiar with Hamas‘s widespread human rights violations against their own civilians.

Continue reading

Guardian champions their favorite Israeli causes: Disloyalty and Insubordination

Former AP correspondent Matti Friedman, in his essay at Tablet on media coverage of the Arab-Israeli Conflict, explained that reporters “working in the international press corps here understands quickly that what is important in the Israel-Palestinian story is Israel”, whose “every action and flaw is analyzed, criticized and aggressively reported”, while, alternately, “Palestinians are not taken seriously as agents of their own fate”.

The Guardian coverage of Israel and the greater region perfectly reflects this principle.

Continue reading

CiF Watch prompts correction at the Indy over Hamas executions claim

An Aug. 22nd article in The Independent by Kashmira Gander about the war in Gaza included the following passage in reference to the recent public execution of 18 Palestinians by Hamas.
 
orig 2

 However, there were widely reported public executions in Gaza much more recently than the 90s.

So, it clearly is not accurate to claim that the recent public executions in Gaza were the first since the 1990s.

After our communication with Indy editors, they deleted the sentence which claimed that these recent executions were the first in the enclave since the 90s.

correction
We commend Indy editors on their positive response to our complaint.

Mira Bar-Hillel falls for phony ‘IDF’ tweet ‘admitting’ to murdering children

For those unfamiliar with the British ‘journalist’ Mira Bar-Hillel (who contributes to the Independent), here are a few facts about her views on Jews and Israel:

  • She complained that Jews smear people unfairly with the charge of antisemitism to “gag into submission any critic of Israel”.
  • She evoked Nazi Germany in characterizing Israeli racism and IDF military actions in Gaza.
  • She accused British Jews (collectively) of ‘bombing Gaza’.
  • She bizarrely argued that British Jews don’t criticize Israeli actions in Gaza out of fear of being “ex-communicated” from the Jewish community. (She later admitted that she had no evidence to back this claim up.)
  • She has admitted to being “prejudiced against Jews”. (See her exact words)
  • She believes that “the message” of Jews controlling America is “entirely true” and “increasingly so”, and that Jewish lobbyists appear to be picking up some of the ideas from the Protocols of the Elders of Zion and using them.

Now, the latest.

Here are two tweets from today by Bar-Hillel, which included a graphic purporting to represent an “IDF tweet”:

Here’s Bar-Hillel’s first tweet, with the “IDF tweet” attached.

154

And, then, 8 minutes later she asks a few more of her Zionist nemeses to justify the ‘IDF tweet':

202

We’re not sure if anyone out there, except Bar-Hillel and her motley crew of retweeters, could possibly believe in the authenticity of this “IDF” tweet “acknowledging” child murder, but, briefly:

It was clearly photoshopped from this real IDF tweet from Aug. 21:

And, the graphic was almost certainly taken from this IDF tweet

Mira Bar-Hillel wants so badly to believe that Israel murders children that she was willing to believe this absurd hoax tweet.

Tell us again why Bar-Hillel continues to pen op-eds for British newspapers (on the topics of Israel and antisemitism!) and lands interviews with the BBC and Sky News, on similar topics, as a ‘representative’ of the British Jewish community.

Guardian pretends they’re not sure whether Israel or Hamas violated ceasefire

On Monday, Israeli and Palestinian negotiators agreed to extend a temporary ceasefire in Gaza by 24 hours so they could continue to conduct more talks on a long-term truce. The five-day ceasefire was set to expire at midnight Israeli time.

On Tuesday, at roughly 15:45 Israeli time (less than 16 hours into the 24 hour extension), terrorists in Gaza violated the ceasefire when they fired three rockets at Israel, causing large explosions near Beersheva. (This represents the eleventh cease-fire that Hamas either violated or rejected since the war began.)

Forty-five minutes later, at 16:30, there were reports of further Gaza rocket attacks on Ashdod and Ashkelon.

At 16:34, the IDF began retaliating in response to the Palestinian rocket barrage.

The timeline is not in dispute, as US officials made clear last night.

However, here’s the Guardian misinformation that we were all anticipating:

Print edition headline and strap line:

printHere’s the online edition:

onlineHere are the relevant opening passages:

Israeli negotiators withdrew from peace talks in Cairo aimed at forging a durable ceasefire in the six-week war in Gaza on Tuesday night as rocket fire and air strikes resumed hours before the latest truce was due to expire.

Israel accused Hamas of violating the latest of a series of temporary ceasefires after rockets were launched from Gaza, triggering a swift military and political response

Israeli officials said 10 rockets were fired from Gaza, the first of which were launched about eight hours before the truce was due to end at midnight

Then, we learn what the head of the Palestinian negotiating team claimed:

Palestinian negotiators blamed the collapse of the Gaza ceasefire on Israel’s failure to take Cairo-based negotiations seriously. Azzam al-Ahmad, the head of the Palestinian delegation, claimed that Israel had always intended to break the truce, and had used the firing of three rockets from Gaza on Tuesday afternoon as an excuse for an already-made decision to sabotage the talks.

So, according to Al-Ahmad, Hamas may have technically violated the ceasefire, but the rocket attacks from Gaza were cynically exploited by Israel, who had already made the decision to “sabotage the talks”.

Then, we learn what Hamas spokesman Sami Abu Zuhri claimed about the ceasefire.

The Hamas spokesman in Gaza, Sami Abu Zuhri, denied knowledge of the rocket fire which Israel said had breached the truce.We don’t have any information about firing rockets from Gaza. The Israeli raids are intended to sabotage the negotiations in Cairo,” he told reporters. 

Whilst the Palestinian lead negotiator tacitly admitted that his side violated the ceasefire, all the official Hamas spokesman could muster was a denial of ‘knowledge’ concerning Palestinian rocket fire.

So, despite the timeline of events clearly indicating that Hamas violated the ceasefire, and one implicit acknowledgement by a Hamas negotiator that they indeed broke the ceasefire, the Guardian still isn’t willing to blame the Islamist terror group.

Guardian obfuscation at its finest. 

Why did it take 2 days to retrieve the body of Gazan ‘killed’ by IDF sniper?

Last month we published a post based on Thomas Wictor’s fisking of a International Solidarity Movement (ISM) video purporting to show the ‘killing’, by an unseen IDF sniper, of Salem Khalil Salem Shemaly in the Gaza City neighborhood of Shejaiya (on Sunday, July 20th) as he was looking for missing relatives.  

Despite the inconsistencies and seeming fabrications in the the highly edited ISM video, the story was reported throughout the mainstream media – at the New York TimesNewsweek, Times of London, Daily Mail, Vice News and elsewhere

Today, shortly after we cross-posted Wictor’s latest post on the ‘killing’of Shemaly (which fisked a Channel 4 News report on the ISM video), we noticed that, per the list of Gaza war casualties, Shemaly’s ‘dead’ body was retrieved two full days after the videotaped ‘killing':

Salem Khalil Salem Shemaly, 22, Sheja’eyya – Gaza (Killed Sunday, Body Located Tuesday)

Why would it take two days to retrieve Shemaly?

Are we to believe that the Palestinian rescuers (in the yellow vests) and the ISM activists filming the incident were all afraid to retrieve Shemaly out of concern for their own lives?

If so, how can this concern be reconciled with the fact that they were extremely close Shemaly at the time of the alleged shooting, and yet weren’t touched by the ‘IDF sniper’?

still shot

Palestinian rescuers observe Shemaly’s ‘death’

Here’s a close up of the ISM crew filming Shemaly’s ‘death’.  

Capture

Are we to believe that, shortly after the moment captured in this frame, the ISM activists and Palestinian rescuers decided against retrieving the body, turned around and simply fled the scene?

Why won’t ISM publicly release the full unedited video, so that these questions – and those posed by Thomas Wictor – can be answered?

Channel 4 News ‘report’ legitimizes ISM propaganda video

The following is an edited version of a post published by Thomas Wictor

Someone asked me if I’d seen Channel 4 News’s report “What Really Happened to Salem Shamaly?” I hadn’t. Now I have, and I believe that it should make reporter Inigo Gilmore the laughingstock of the news profession. But of course it won’t. It’s a followup to the fake Gaza sniper video I wrote about on July 21, 2014. I’m stunned that a supposedly reputable news outfit would put out such propaganda, but it did.

First, the Channel 4 News video. 

Here’s the original International Solidarity Movement (ISM) video for your reference.

At 4:18 in the Channel 4 News video, Inigo Gilmore says, “The first shot that hit him is not caught on camera.”

It most certainly is. At 2:23 in the fake sniper video, you hear a gunshot and its echo. Mohammed jostles the camera to add crappy Blair Witch Project drama, and then you see this.

white screen

 

Continue reading

Guardian readers’ editor claims that Hamas ‘denies’ using human shields

Guardian readers’ editor Chris Elliott, in an Aug. 18th column on the Hamas ‘child sacrifice’ advert featuring Elie Wiesel, wrote the following in the context of suggesting that his paper’s decision to publish the ad was not a wise one.

whatever the intention, the biblical language, the references to child sacrifice, all evoke images of that most ancient of antisemitic tropes: the blood libel. The authors may believe that they have steered a careful course by aiming these matters at an organisation, Hamas, rather than all Palestinians, but the association is there. If an advertisement was couched in similar terms but the organisation named was the IDF rather than Hamas, I can’t imagine the Guardian would run it – I certainly hope it wouldn’t. I think that’s the issue.

Of course, the difference between charging soldiers of the Jewish State with a blood libel (the historic allegation that Jews murder non-Jews, especially children, and use their blood for religious rituals, part of a broader narrative regarding Jewish “murder-lust”) vs leveling such charges at Hamas is that there is no history of racist anti-Palestinian blood libel tropes.

However, there’s another claim in Elliott’s critique of the ad which is even more dubious:

Each advertisement has clearly got to be decided on a case-by-case basis, bearing in mind not just specific criteria but the context of the times as well. I entirely support the argument that freedom of expression means the freedom to offend. On that basis I don’t think it was wrong to run an advertisement that expressed a viewpoint, with which the Guardian has no sympathy, about the alleged use of human shields by Hamas, which the organisation has strenuously denied. But there are always limits. 

So, Hamas has “strenuously denied” the charge? Really?

Evidently, Elliott didn’t see this widely circulated MEMRI clip of Hamas Spokesman Sami Abu Zuhri (from Al-Aqsa TV on July 8th) commenting on one of the many well-documented ‘human shield’ incidents.

Contrary to Elliott’s claim, the official Hamas spokesman couldn’t possibly have been clearer about the use of human shields: “We in Hamas call upon our people to adopt this policy“.  

Did Hamas and Sky News cynically exploit a paralyzed Palestinian girl?

Cross posted from Barry’s Shaw’s blog, The View from Israel

The foreign media in Gaza have been accused of biased reporting, often bordering on the cynical and, sometimes, even cowardly.

Faced with the fear of what might happen to them, many abandoned any presence of journalistic ethics and simply regurgitated whatever Hamas gave them, or whatever they saw from their restricted vision, often ignoring, of course, the rocket fire coming from outside their hotel windows .

However, what’s infinitely worse is a media outlet like Sky News which, from the safe distance of their London studio, still puts out emotional Hamas propaganda while taking gratuitous swipes at Israel.

This occurred on August 10the when they repeatedly broadcast a segment on a seven-year old Palestinian girl who reportedly had been paralyzed in an Israeli air strike.

The girl is heard saying “We were sitting at home when we heard a noise. So we went down the stairs.”  What noise was this? Could it have been the “Knock on the roof” pre-strike warning that this house had been cited as a terror target by the IDF intelligence? What’s this girl’s family name? Is it among the names of leading Hamas terrorists? This was partially confirmed by the girl known as Mata when she said “Me and my mother were injured, and we knew if we stayed like this we would die. But my mother stayed at home and she died.” Did her mother knowingly act as a human shield (or sacrifice) for Hamas?  We don’t know. The reporter didn’t ask or investigate this.

The report stressed that there are only three hospitals worldwide capable of treating anyone in her condition, a claim which seemed quite dubious, as there are numerous Israeli hospitals of international reputation that regularly treat Palestinians with such injuries.

The Sky News report suggested that Matya was being prevented from leaving Gaza by Israel. 

But, this is simply not true! 

COGAT top representative, Guy Inbar, told me that a request from Gaza had been made and accepted by COGAT on the same day, July 26, and that final details had been requested by COGAT to prepare her exit.

Nothing more was heard from the other side.

It certainly appears that Hamas has cynically played a propaganda game for weeks over this little girl. They invited members of the press into Shifa Hospital to hear her story, rather than expedite her release for treatment.

There is an excellent fully staffed field hospital set up by the IDF on the Gaza border ready to received patients from Gaza. Only problem is that Hamas physically threatens and prevents people from getting to this facility. This also was not mentioned by Sky.

The IDF Spokesman, Peter Lerner, tweeted Sky News offering to give them information but he apparently failed to get a response. Neither did I when I emailed Sky News a list of questions on this incident and their coverage.

It is still far from certain that a Sky reporter ever met or spoke to the girl. Were they there at the Gaza hospital, did they question, did they ask for Israeli response, or did they simply put out the story as presented to them by Hamas?

My sources in the IDF and with COGAT were never contacted by Sky News concerning this incident.

COGAT was, however, later contacted by Palestinian health officials and they are coordinating with them (and also with the World Health Organization) to have the girl removed from Gaza as soon as a new request is received together with all the relevant documents and information.  She will be removed first to Jerusalem and then on to a hospital where she can receive the best of care.

Moreover, COGAT has facilitated every request received by people needing to leave Gaza for serious medical cases, one hundred and fifty in number, throughout this current Gaza conflict.

As for Sky News, I have yet to receive a response to my numerous complaints. 

 

Barry Shaw is the Special Consultant on Delegitimization Issues to the Strategic Dialogue Center at Netanya Academic College.  He is also the author of ‘ISRAEL RECLAIMING THE NARRATIVE.’ 

Buried by the Guardian: Hamas War Crimes

These videos include just a small fraction of the widely available evidence attesting to Hamas’s use of human shields, a topic we’ve posted about continually in the context of the Guardian’s near silence in the face of such egregious violations of international law by the Islamist terror group.

Compilation clip:

 

Longer clip of France24 broadcast seen in the first compilation video:

 

Longer NDTV clip seen in the first compilation video:

 

Gaza Bishop claims Hamas used church to fire rockets.

 

IDF evidence of Hamas firing from a Gazan school:

Have pro-Hamas trolls taken over the Telegraph’s headline writing?

Here are the indisputable facts about what occurred today – a timeline of events that even the Guardian isn’t disputing.

Israel supported an extension of the 72 hour ceasefire that was in effect while both sides negotiated a long-term agreement in Cairo, and which was going to expire at 8AM this morning.

After warning that they wouldn’t agree to extend the ceasefire, Hamas carried though on the threat and, shortly after 8AM, began firing dozens of rockets at Israel.

Israel then responded to the Hamas rocket fire – which injured several Israelis – by targeting terror targets in Gaza.

Here’s how the Telegraph framed it:

telegraph

 

The headline isn’t just misleading. It’s a baldfaced lie.

Notorious UK paper posts op-ed by failed US president defending racist extremists

 

Jimmy Carter embraces Khaled Mashal

Jimmy Carter embraces Khaled Mashal

Perhaps no phrase more accurately embodies the moral relativism which began capturing the zeitgeist during the 60s and 70s than ‘one man’s terrorist is another man’s freedom fighter‘.

If Cyrus Vance, Jimmy Carter’s Secretary of State, aptly echoed the political derivative of this principle when he asserted that U.S. and Soviet leaders “have similar dreams and aspirations about the most fundamental issues”, then his boss’s career after being rejected by the American electorate would come to embody the truism that dangerous ideas which begin on the intellectual margins can slowly become conventional wisdom among political leaders and the opinion elite. 

Indeed, Carter’s history of shilling for the terror group Hamas is perfectly consistent with his perverse empathy for dictators and tyrants around the globe in the name of ‘peace’ while, conversely, demonizing and smearing progressive democratic states like Israel.

Such an ideological persuasion of course makes him a perfect candidate to pen an op-ed at the home address in the UK for such moral inversions, The Guardian.

Gaza blockade must end“, by Carter and Mary Robinson (former UN high commissioner for human rights) begins with a premise which employs a tortured casuistry – suggesting that the blockade is the cause of the conflict between Israel and Hamas and not the consequence of Hamas violence –  that was, tellingly, endorsed recently by the Guardian’s Middle East editor, Ian Black.

After citing erroneous casualty figures for the war, presumably from the Hamas-controlled Gaza Health Ministry, Carter and Robinson blame Israel for deliberately obstructing Hamas’s “promising move towards peace”, citing the reconciliation agreement among the Palestinian factions which, they claim, included the rejection of violence.

However, they fail to note that Hamas emphatically rejected this commitment to non-violence after the unity government was announced, and that that the group demonstrated this insistence upon retaining their ‘right of violent resistance’ by reportedly orchestrating the abduction and murder of three Israeli teens.

Carter and Robinson then insist that “there is no humane or legal justification” for how the IDF pulverized “large parts of Gaza, including thousands of homes, schools and hospitals”, which follows the dominant narrative among the far left of ignoring the undeniable, widespread evidence that such structures were targeted (in compliance with international law) because Hamas was illegally using them to house and fire weapons – consistent with the group’s human shield policy

Then they finally pivot to the issue they likely realized would galvanize fellow Hamas apologists, ‘recognition':

US and EU should recognize that Hamas is not just a military force but also a political one“.

It cannot be wished away, nor will it cooperate in its own demise. Only by recognising its legitimacy as a political actor – one that represents a substantial portion of the Palestinian people – can the west begin to provide the right incentives for Hamas to lay down its weapons. Ever since the internationally monitored 2006 elections that brought Hamas to power in Palestine, the west’s approach has manifestly contributed to the opposite result. 

Jimmy Carter believes that Hamas will lay down its arms with the right political concessions, demonstrating the capacity of self-styled humanitarians to blame the West for all Arab political failures, delude themselves into accepting the benign nature of even the most dangerous extremists, and whitewash the reactionary, racist principles which guide such movements.

In short:

Hamas will never lay down their weapons, because they are fundamentally committed to violent jihad as the only true path to ‘liberating Palestine’.

Hamas will never lay down their weapons, because they are fundamentally committed to the mass murder of Jews.

Hamas will never lay down their weapons, because they don’t share the same “dreams and aspirations” as we do.

And, the Guardian will never cease legitimizing voices which demonize the nation-state of the Jewish people and running interference for even the most loathsome and malevolent antisemitic movements.

Indy journo Mira Bar-Hillel Tweets about the Protocols of the Elders of Zion

To get up to speed on Mira Bar-Hillel – a journalist who contributes to the ‘progressive’ British newspaper, The Independent, and whose sage insight about Israel was recently solicited by The BBC and Sky News - and her well-documented antisemitism, read this and this.

After doing so, you can now better understand the following Tweets by Bar-Hillel.

It started with this Tweet from someone named Emma Isitt, “quoting” a fictitious Israeli who evidently ‘confirmed’ that antisemites have been right all along.

first

Spoiler: even antisemitic extremists know that this quote is a Pakistani hoax.

hoax

Then the Twitter exchange:

1st

“Hoax or not”, says the Indy columnist, “the message is entirely true, and increasingly so”.

Here are the next series of exchanges:

next

Does Bar-Hillel believe in the Protocols of the Elders of Zion?

“Look at the facts”, replied the Indy columnist, “and you will too”.

More Tweeters attempt to determine if the Indy columnist really is defending the Protocols.

next

Is she only joking?

next

So, to recap: Bar-Hillel believes that “the message” of Jews controlling America is “entirely true” and “increasingly so”, and that Jewish lobbyists appear to be picking up some of the ideas from the Protocols of the Elders of Zion and using them.

Thanks for clarifying that for us, Mira.